2 september, 2014 Fredrik Hansson

”EN KREATIV DESIGN & REKLAMKOMMUNIKATÖR – MED STYRKAN I ATT PAKETERA DET KOMPLEXA SNYGGT, ENKELT OCH BEGRIPLIGT”

Att sätta en titel eller ett epitet på en person är inte alla gånger så enkelt. Vi människor tenderar att vara mer komplexa än så. Med en brokig bakgrund och en mängd olika färdigheter och verktyg i ryggsäcken, vilka inte ryms under en befintlig titel, gjorde att jag helt enkelt fick komma på något eget. För det jag gör är att på ett cochande förhållningssätt, hjälpa företag att förädla och paketera erbjudanden – designa och producera marknadsmaterialet, samt att kommunicera ut deras budskap oavsett media. Med allt detta i åtanke landade min slutsats om vilken titel jag borde ha i ”Kreativ Design & Reklamkommunikatör”. – Låter det snyggt, enkelt och begripligt?… kanske inte… men på mig passar det bättre än ”Art Director”.

BAKGRUND
Efter många års sökande, utbildade jag mig i 25-årsåldern till originalare och vände min nyfikenhet till reklambranschen. 1997 startade jag min karriär på den internationella reklambyrån Dowell//Stubbs eller Mighty Mouse, som den till en början hette. Där jobbade jag i 6 år. Först som originalare och sedan som AD-assistent. När kontoret i Malmö stängdes 2002, beslutade jag och ett par kollegor oss för att starta eget. Kräm Kommunikation föddes och marknadsfördes under nätverket och paraplynamnet idéfolket. Då tiderna förändras har jag med tolv bra och fantastiskt roliga år tillsammans med idéfolket, valt att gå vidare. Jag vill bli än mer fri och flexibel i min yrkesroll att möta nya utmaningar. Nätverket med alla de duktiga samarbetspartners finns kvar. Skillnaden är att jag från och med nu kommer att göra min egen resa och marknadsföra mig under mitt eget företagsnamn – Kräm Kommunikation. Jag ser framemot en framtid med många spännande och roliga möten samt intressanta uppdrag att engagera mig i.

ERFARENHETER
Efter 17-års erfarenhet av reklambranschen, har jag jobbat med allt ifrån stora multinationella företag till lokala småföretagare. Inriktningarna har varierat från alla branscher som till exempel tung industri, IT, läkemedel, skolor till hårvårdsprodukter. Jag har erfarenhet av både B2C och B2B, med tyngden på det sistnämnda. Under de senaste 6 åren, har min kreativa insatts till stor del varit fokuserad på företaget Colomer Scandinavia (Colomer Sweden samt Colomer Denmark), som säljer hårvårdsprodukter till frisörer på den skandinaviska marknaden. Tillsammans med mina kollegor på idéfolket, har vi i samarbete med Colomer byggt upp företagets kärnvärden och varumärken och lyckats slutförda mer än 900 projekt. Allt ifrån visitkort, butiksställ, produkt- och paketeringsdesign, varumärkesbroschyrer, iPad säljpresentationer, digitala nyhetsbrev, Hair Academy Magazin, websiter till 104 sidors produktkataloger. Allt på två språk. Detta arbete har gjort att vi tillsammans med Colomer skapat en marknadsföringsplattform, som tagit företaget från att ha varit en ganska anonym aktör – till att vara marknadsledande. Min roll under processen, i nära samarbete med marknadsgruppen, har varit den kreativa kraften och resursen, som med tajta deadlines skapat, designat och producerat det mesta av Colomers trycksaks och digitala marknadsföringsmaterial.

FÄRDIGHETER
Jag behärskar Art Direktorn’s kreativa verktygslåda och har originalarens tekniska kompetenser att göra trycksaksoriginal och digitala dokument. Utöver detta så gör jag enklare illustrationer, skissar websiter och nyhetsbrev, fotograferar vid behov, gör 3D mockups, samt skriver skisstexter och skissrubriker som därefter förädlas av en duktig copywriter. Jag har den kreativa förmågan, kunskaperna och erfarenheten att driva ett projekt från idé till färdigt material – antingen på egen hand eller i grupp beroende på projektets resursbehov. Som utbildad CTI-coach, med kunskaper inom personlig utveckling och ledarskap, har jag verktygen som underlättar samarbetet med de inblandade aktörerna under projektprocessen. Först och främst för att man stegvis ska nå målet på bästa vis, sist men inte minst för att man ska ha det roligt under tiden.

EGENSKAPER
Jag är en lättsam person med en avslappnad hållning och är bra på att skapa en god positiv stämning med hög energi i en grupp. Det har sagts mig att man känner sig trygg i mina händer, att jag är en god lyssnare, att jag levererar och är flexibel, att jag alltid gör mitt yttersta för att att nå slutmålet och att jag med mitt smittsamma humör är en inspiratör för min omgivning.

Men trots alla dessa krångliga förklaringar och svulstigt floskler… vidhåller jag ändå… att jag är: ”EN KREATIV DESIGN & REKLAMKOMMUNIKATÖR – MED STYRKAN I ATT PAKETERA DET KOMPLEXA SNYGGT, ENKELT OCH BEGRIPLIGT”.
Så det så! – På återseende!