Välkommen till

KRÄM Kommunikation

Läs min blogg

ÄR E-HANDEL = LYSANDE AFFÄRER?

Under ännu en tidig och vacker fredagsmorgon var jag på plats på MiH´s frukostmöte på DUNKERS i Helsingborg. Huvudföredragshållaren denna gång var Magnus Månsson, som är VD för nelly.com. På ett par minuter hade denna högoktaniga och karismatiska man lyckats att få 400 personer att ställa sig upp, hoppa, dansa och klappa i takt till musiken. Det här föredraget bådade gott och Magnus gjorde oss inte besvikna.

Magnus Månsson berättade med en härlig inlevelse om hur nelly.com hade gått från 17 miljoner i omsättning 2007, till att i dagsläget vara uppe i mer än 1 miljard med att bedriva nätvaruhandel över hela världen. Utan på detta, är de dessutom nummer 1 i Sverige på Facebook med 704547 likes. En helt fantastisk resa!

Men resan har inte enbart varit spikrak. Magnus talade även ödmjukt och ärligt om växtvärk problemen; om hur ett företag som går från 9 till 140 personer på ett par år, påverkas när man inte har rutiner, system och processer att hantera det dagliga arbetet med, om den dåligt förberedda flytten till Falkenberg och det kaos det skapade, samt om hur de sociala medierna bombarderade dem med kritik då kunderna inte fick sina produkter.

Därefter berättade han om hur de lyckades vända denna negativa trend som hotade att få företaget på fall – till att bli vad det är idag. Han pratade om vikten av att våga positionera sig, leda, fatta beslut (… även om vissa av dem senare visade sig vara mindre bra), verkställa idéer, att ha rätt människor vid sin sida, att hänga med i mediautvecklingen, att hela tiden förbättra och ligga steget före och hur viktigt det är att ständigt arbeta med att skydda och utveckla varumärket samt företagskulturen.

Magnus vågade sig även sig på en prognos om e-handelns utveckling. Han trodde att om inte allt för många år, skulle 50 % av modehandeln ske på nätet. – Så sköter man sina kort, ständigt arbetar med förbättring, vårdar och får ut sitt varumärke på marknaden så ser onekligen framtiden ljus ut för nätbutikerna!

Tack än en gång MiH för ett mycket bra föredrag och frukostmöte!

På återseende!

Varför stora ledare är stora ledare!

Simon Sinek som skrev bestsellern ”Start With WHY” håller här ett föredrag om hur stora ledare tänker och agerar. Å sist men inte minst – VARFÖR de gör det.

HAR DU INTE SETT DENNA INSPIRERANDE FÖRELÄSNING SÅ REKOMMENDERAR JAG DEN VARMT!

Och om du inte läst boken ”Start With WHY” så rekommenderar jag även den varmt.

Klicka på länken nedan så kommer du direkt till föreläsningen:

http://on.ted.com/d0QQ0

Håll till godo!

På återseende!

”ANVÄND DINA IMMATERIELLA TILLGÅNGAR SOM ETT AFFÄRSSTRATEGISKT VERKTYG!”

HADE DU EN ANING OM ATT MERPARTEN AV FÖRETAGENS VÄRDE OFTA FINNS I DE IMMATERIELLA TILLGÅNGARNA?

Denna sagolikt vackra fredagsmorgon, hade Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen (MiH) säsongens första frukostmöte på Dunkers. Som nyinflyttad i regionen var det mitt första besök på kulturhuset. Nyfiket minglade jag runt bland besökarna och insöp den positiva energin. Föredragshållaren för dagen var generaldirektören för Patent- och registreringsverket (PRV), Susanne Ås Sivborg.

Generaldirektören höll ett mycket intressant föredrag om varför det är så viktigt att skydda företagets immateriella kunskap i form av patent, varumärke, upphovsrätt eller design. Hon uppmanar de svenska företagen att se de immateriella tillgångarna som ett affärsstrategiskt verktyg – för att särskilja sig, stärka och vara mer unik på sin marknad.

PRV har en viktig roll i arbetet med att sprida kunskap om immaterialrätten då de ansvarar för patent-, design- och varumärkesskydd. PRV verkar dessutom för att driva internationella projekt och samordnar utvecklingssamarbetet med europeiska patentorganisationen (EPO) och Världsorganisationen för immaterialrätt, World Intellectual Property Organisation (WIPO).

Vill du veta mer om hur du kan använda ditt företags immateriella tillgångar som ett affärsstrategiskt verktyg?

Då föreslår jag att du går in på:
http://www.prv.se/sv/Foretagare/Fakta/

Tack MiH för en trevlig fredagsmorgon!

Jag kan definitivt tänka mig att bli medlem ;0)

På återseende!

”EN KREATIV DESIGN & REKLAMKOMMUNIKATÖR – MED STYRKAN I ATT PAKETERA DET KOMPLEXA SNYGGT, ENKELT OCH BEGRIPLIGT”

Att sätta en titel eller ett epitet på en person är inte alla gånger så enkelt. Vi människor tenderar att vara mer komplexa än så. Med en brokig bakgrund och en mängd olika färdigheter och verktyg i ryggsäcken, vilka inte ryms under en befintlig titel, gjorde att jag helt enkelt fick komma på något eget. För det jag gör är att på ett cochande förhållningssätt, hjälpa företag att förädla och paketera erbjudanden – designa och producera marknadsmaterialet, samt att kommunicera ut deras budskap oavsett media. Med allt detta i åtanke landade min slutsats om vilken titel jag borde ha i ”Kreativ Design & Reklamkommunikatör”. – Låter det snyggt, enkelt och begripligt?… kanske inte… men på mig passar det bättre än ”Art Director”.

BAKGRUND
Efter många års sökande, utbildade jag mig i 25-årsåldern till originalare och vände min nyfikenhet till reklambranschen. 1997 startade jag min karriär på den internationella reklambyrån Dowell//Stubbs eller Mighty Mouse, som den till en början hette. Där jobbade jag i 6 år. Först som originalare och sedan som AD-assistent. När kontoret i Malmö stängdes 2002, beslutade jag och ett par kollegor oss för att starta eget. Kräm Kommunikation föddes och marknadsfördes under nätverket och paraplynamnet idéfolket. Då tiderna förändras har jag med tolv bra och fantastiskt roliga år tillsammans med idéfolket, valt att gå vidare. Jag vill bli än mer fri och flexibel i min yrkesroll att möta nya utmaningar. Nätverket med alla de duktiga samarbetspartners finns kvar. Skillnaden är att jag från och med nu kommer att göra min egen resa och marknadsföra mig under mitt eget företagsnamn – Kräm Kommunikation. Jag ser framemot en framtid med många spännande och roliga möten samt intressanta uppdrag att engagera mig i.

ERFARENHETER
Efter 17-års erfarenhet av reklambranschen, har jag jobbat med allt ifrån stora multinationella företag till lokala småföretagare. Inriktningarna har varierat från alla branscher som till exempel tung industri, IT, läkemedel, skolor till hårvårdsprodukter. Jag har erfarenhet av både B2C och B2B, med tyngden på det sistnämnda. Under de senaste 6 åren, har min kreativa insatts till stor del varit fokuserad på företaget Colomer Scandinavia (Colomer Sweden samt Colomer Denmark), som säljer hårvårdsprodukter till frisörer på den skandinaviska marknaden. Tillsammans med mina kollegor på idéfolket, har vi i samarbete med Colomer byggt upp företagets kärnvärden och varumärken och lyckats slutförda mer än 900 projekt. Allt ifrån visitkort, butiksställ, produkt- och paketeringsdesign, varumärkesbroschyrer, iPad säljpresentationer, digitala nyhetsbrev, Hair Academy Magazin, websiter till 104 sidors produktkataloger. Allt på två språk. Detta arbete har gjort att vi tillsammans med Colomer skapat en marknadsföringsplattform, som tagit företaget från att ha varit en ganska anonym aktör – till att vara marknadsledande. Min roll under processen, i nära samarbete med marknadsgruppen, har varit den kreativa kraften och resursen, som med tajta deadlines skapat, designat och producerat det mesta av Colomers trycksaks och digitala marknadsföringsmaterial.

FÄRDIGHETER
Jag behärskar Art Direktorn’s kreativa verktygslåda och har originalarens tekniska kompetenser att göra trycksaksoriginal och digitala dokument. Utöver detta så gör jag enklare illustrationer, skissar websiter och nyhetsbrev, fotograferar vid behov, gör 3D mockups, samt skriver skisstexter och skissrubriker som därefter förädlas av en duktig copywriter. Jag har den kreativa förmågan, kunskaperna och erfarenheten att driva ett projekt från idé till färdigt material – antingen på egen hand eller i grupp beroende på projektets resursbehov. Som utbildad CTI-coach, med kunskaper inom personlig utveckling och ledarskap, har jag verktygen som underlättar samarbetet med de inblandade aktörerna under projektprocessen. Först och främst för att man stegvis ska nå målet på bästa vis, sist men inte minst för att man ska ha det roligt under tiden.

EGENSKAPER
Jag är en lättsam person med en avslappnad hållning och är bra på att skapa en god positiv stämning med hög energi i en grupp. Det har sagts mig att man känner sig trygg i mina händer, att jag är en god lyssnare, att jag levererar och är flexibel, att jag alltid gör mitt yttersta för att att nå slutmålet och att jag med mitt smittsamma humör är en inspiratör för min omgivning.

Men trots alla dessa krångliga förklaringar och svulstigt floskler… vidhåller jag ändå… att jag är: ”EN KREATIV DESIGN & REKLAMKOMMUNIKATÖR – MED STYRKAN I ATT PAKETERA DET KOMPLEXA SNYGGT, ENKELT OCH BEGRIPLIGT”.
Så det så! – På återseende!

Hej världen!

Välkommen till min blogg!
Äntligen är websiten i responsive design klar, bloggen uppe och snart har jag skrivit mitt första inlägg. Känns riktigt kul och jag hoppas att ni kommer gilla vad ni ser och läser. På min blogg kommer ni att kunna läsa om kära ämnen som design, marknadsföring, ledarskap, trender, pågående uppdrag som jag är involverad i + lite annat smått och gott. Jag hoppas att det ska ge en och en annan smakfull upplevelse och diverse verktyg för er att ta med er ut i vida världen.

Återigen – Varmt välkommen till Kräm Kommunikations blogg.

På återseende!